Strategian juhlatoimikunta ja rakennusliike

Aihealue(et):
Avainsana(t):

Järjestön strategiaa voi olla rakentamassa kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia ihmisiä. Oli järjestön mittakaava mikä tahansa, strategian tekemiseen tarvitaan aina ydinryhmä. Tämä strategiaryhmä vastaa projektista kokonaisuutena: suunnittelusta, osien läpiviennistä ja eri vaiheisiin kuuluvasta viestinnästä.

Strategiaryhmällä on kaksi tärkeää roolia. Ensimmäinen on juhlatoimikunta. Se ikään kuin tekee strategiaprosessista hyvät bileet. Ryhmä tekee parhaansa, että juhlat onnistuvat: kaikki kutsutaan, vieraat pääsevät mukaan tunnelmaan ja lähtevät kotiin tyytyväisinä. Osallistujat tekevät juhlien varsinaisen sisällön, näissä bileissä siis strategian. Nämä juhlat pitää valmistella hyvin, jotta strategian tulevan elämän kannalta kriittinen edellytys, osallisuus, toteutuu. Strategiaryhmän täytyy huolehtia siitä, että kaikki ovat mukana ja kokevat strategian laatimisen mielekkääksi itsensä kannalta.

Strategiaryhmän täytyy huolehtia siitä, että kaikki ovat mukana.

Kuva: Gordon Flood / Flickr
Kuva: Gordon Flood / Flickr

Toinen rooli on rakennusfirma, jolle jäsenet ja päättävät portaat tuovat ideat ja näkemykset. Ne ovat kuin tilaava asiakas, jolla on tai ei ole tarpeita, vaatimuksia tai epämääräisiä toiveita: ”olis kiva että meillä olisi..”, ”toisilla on tällainen…”, ”voitaisiinko tää tehdä näin…”

Rakennushommat on tehtävä, koska pelkät ideat ja toiveet eivät riitä strategiaksi.

Nämä asiakkaan epämääräistäkin hämärämmät toiveet ja tuntemukset, joita voitaisiin kutsua ideoiksi tai strategisiksi vihjeiksi, kootaan yhteen rakentajia varten. Strategiaryhmä hahmottelee arkkitehdin lailla kokonaisuuden ja vision. Kuin rakennusinsinööri ryhmä laskee lujuudet, kantavuudet ja kustannukset, piirtää teknisen piirustuksen, varmistaa toimivuuden. Kuin asentajat strategiaryhmä kantaa välineet työmaalle, järjestää materiaalit, etsii oikeat sanat oikeisiin paikkoihin ja saattaa asiakirjan valmiiksi. Rakennushommat on tehtävä, koska pelkät ideat ja toiveet eivät riitä strategiaksi.

Hyvässä strategian rakentamisessa molemmat roolit täyttyvät. Kaikki pääsevät mukaan, kaikki viihtyvät. Työporukka hoitaa vaikeat ja aikaa vievät vaiheet. Ja lopulta tulee valmista, ja voidaan ihan oikeasti pitää ne bileet.

 

Keitä näissä juhlatoimikunnassa ja rakennusliikkeessä sitten häärää? Siitä seuraavassa kirjoituksessa.